Logowanie

nie pamiętam hasła

Jesteś firmą i nie posiadasz konta?
Zdobądź dostęp do funkcji serwisu:

  • wizytówka
  • artykuły
  • wydarzenia
  • produkty
  • zapytania ofertowe
  • newsletter

Partnerzy serwisu

Inteligentne systemy wizyjne 3D w spawaniu – studium przypadku

Zautomatyzowana inspekcja nitów w montażu części statku powietrznego

 
11:15
Dodał: Redakcja Serwisu (1)

Aplikacja


Produkcja statków powietrznych przedstawia różnorodne wyzwania techniczne takie, jak duże wymiary produktów, złożone procesy łączenia oraz potrzebę odpowiedniej organizacji zadań montażowych. Sprostanie takim wymaganiom przy egzekwowaniu małych tolerancji i zarządzanie małymi rozmiarami serii jest ciężkie do osiągnięcia.


Wyzwanie


Przy montaży części dziobu samolotu przegroda próżniowa jest montowana przy części lufy. Dwóch operatorów musi współpracować w niekomfortowej, nieergonomicznej pozycji, żeby montaż spełnił wymagania jakościowe.
 

Rozwiązanie


Zema wynalazła półautomatyczny sposób na optymalizację montażu części samolotu.  Zostało to osiągnięte przez innowacyjny proces nitowania dzięki współpracy robota z człowiekiem za pomocą intuicyjnego panelu HMI. Rozwiązanie Zema kładzie nacisk na współpracę człowieka z maszyną w celu zrealizowania zadania bardziej efektywnie. Po pierwsze rozwiązanie zakłada umieszczenie robota w środku lufy. Przestrzeń robocza robota jest wtedy rozszerzona dzięki zamontowaniu go na szczycie jednostki podnoszącej, co pozwala na umieszczenie podpory dokładnie na wprost przegrody. W tym samym czasie człowiek wykonuje bardziej złożone zadanie umieszczenie nitów i operowanie  młotkiem do nitowania z zewnątrz lufy.

Do stworzenia systemu używanego w tej aplikacji czujnik Gocator  jest zamontowany i skalibrowany z kołnierzem robota. Wtedy czujnik jest w stanie zapewnić pomiar we współrzędnych 3D każdego punktu. Dzięki wbudowanemu procesorowi i narzędziom metrologicznym czujnik wykrywa otwory w ramie lub powłoce statku, co pozwala na przeprowadzenie procesu nitowania z maksymalną dokładnością i efektywnością.

Czynności w procesie nitowania są podzielone między człowieka i robota. Człowiek wykrywa odpowiedni otwór, umieszcza w nim nit, ustawia młotek do nitowania i rozpoczyna współpracę przez aktywowanie młotka. Równolegle po ustaleniu pozycji otworów robot ustawia podporę i dociska ją do nitu w trakcie wykonywania procesu.

„Wybraliśmy czujnik LMI, ponieważ może być bardzo szybko zintegrowany i dopasowany do naszych aplikacji robota. Sam przetwarza dane, co jest ogromną zaletą dla gwałtownej implementacji pomysłów naukowych i badania realności wykonania. Ogólnie rzecz biorąc znaleźliśmy idealny obiekt do realizacji naszych potrzeb przemysłowych i badawczych.” – przekazuje Tobias Masiak, asystent badawczy w Zema.
 

Wynik


Dzięki zastosowaniu czujnika Gocator odległość między nitem i podporą nie zależy już od osądu człowieka, ale od precyzyjnego pomiaru czujnika, pozycjonowania robota i kalibracji narzędzia. Wynikiem zautomatyzowania tego złożonego procesu jest znaczne zmniejszenie błędów i odchyłek montażowych.
 

Kolejne kroki


Udoskonalona wersja tego rozwiązania, zakładająca testy wytrzymałości długotrwałej i zintegrowany system roboczy, jest już w drodze. Dodatkowo testy serii zawierają też kontrolę jakości dzięki fuzji danych z Gocatora, kamery i danych o sile użytej do procesu, a także wiedzy operatorów. Połączenie danych z algorytmami sztucznej inteligencji nastąpi w kolejnych odsłonach projektu.
 
Źródło: Inspect
 

prasa i literatura branżowa